Зміст досвіду
Тема досвіду: " Запровадження методу проектів та інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики "
Адреса досвіду: Новоолександрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Великобурлуцького
району Харківської області
Автор досвіду: Кисіль Юлія Володимирівна
Вид досвіду: новаторський. Використовуються інноваційні методи роботи з дітьми з метою залучення старшокласників, які мають нахили до творчої діяльності, до дослідно-експериментальної роботи, яка виконується в процесі розробки різних проектів.
Провідна наукова ідея Дослідницька діяльність старшокласників — це самореалізація творчого потенціалу, засіб розвитку аналітично-синтетичного мислення. Працюючи над проблемою запровадження методу проектів та інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики, вважаю, що організація методу проектів з використанням мультимедійних технологій дозволяє передати учням не тільки суму знань, але й навчити їх одержувати ці знання самостійно за допомогою мережі Інтернет. Учні в процесі роботи здобувають комунікативні вміння й навички ставити мету, досліджувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати. Вони вчаться інтегрувати знання з різних галузей для дослідження порушених ними проблем в обраних тематичних проектах. Така діяльність має на меті готувати соціально активного, розумово здібного, духовно збагаченого громадянина України, створюючи необхідні й достатні умови для поступального росту вчителя й учня, сприяє підвищенню активності учнів, формуванню їх свідомості та світогляду.
Актуальність досвіду : Сьогодення вимагає оновлення змісту форм і методів навчання, спрямованих на виховання цілісної особистості, духовної, творчої, вільної і гуманної. Головне завдання вчителя — розкриття і розвиток творчого потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для його самовдосконалення, саморозвитку, самореалізації й самовиховання
Мета та завдання, на розв’язання яких спрямована педагогічна діяльність: виховувати віру в себе, активність, ініціативність; сприяти реалізації та розвитку творчого потенціалу учнів, інтересів, можливостей, бажань учнів, розширити діапазон діяльності.
Формувати навички застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Розвивати здібності критично оцінювати результати своїх дій і закріплювати їх в індивідуальному досвіді. Виховувати почуття відповідальності учня, що сприяє становленню його як особистості й суб'єкта суспільного життя.
Наукові ідеї та рекомендації: Формування ІКТ компетентності учнів можна здійснювати на будь-якому етапі навчальної діяльності, що сприяє мотивації навчальної діяльності, формує навички роботи в середовищі ОС Windows, розвиває дослідницькі якості учнів, перетворюючи їх з об’єктів на суб’єктів пізнавальної діяльності.
Технологія досвіду: використовуються такі методи роботи з учнями:
- "Мозковий штурм " - стимулюється творчість
- Обговорення в групі, сприяє розвитку навичок мовлення, колективного обговорення і прийняття рішень, уміння працювати в команді
- Рольова гра - дозволяє набути досвіду дій шляхом гри, допомогти навчитися через досвід та почуття, використовується для отримання конкретних навичок
- Коло ідей - метод дозволяє швидко активізувати всіх учасників, підвищити інтерес до обговорюваної проблеми,
- Метод "ПРЕС", який надає учням можливість виробити аргументи або висловити свою думку з дискусійного питання. Метод допомагає учням розібратися у своїх думках, а також сформувати їх у чіткій і стислій формі.
- Запрошення консультантів - сприяє швидкому ознайомленню з матеріалами, забезпечує ефективнішу роботу з ним і краще розуміння фізичних процесів.
- Метод проектів – самостійне вивчення учнями окремої проблеми протягом певного проміжку часу, яке завершується творчим звітом. Сприяє розвитку пізнавальних інтересів та згуртованості колективу.
Результативність досвіду:
Розроблено механізм залучення учнівської молоді до активної участі в навчально-виховному процесі:
- Проект «Фізика в школі» (Кисіль Ю.В., Кисіль О.В.,Проект «Фізика в
школі»: Позаурочна робота з фізики. -X.: Вид. група. «Основа», 2007. -208с.)
- Проект «Закон Бернуллі» ( 9 кл, 2008 р)
- Проект «Фізика та екологічні проблеми нашого села» (Кисіль Ю.В.Фізика та екологічні проблеми нашого села. Метод проектів на уроках фізики//Фізика в школах України. - 2010.-№5(153).- с.32.)
- Проект «Очі мої ясні» (7-9 кл, 2010р)
Організаційна робота закладу по розповсюдженню ППД
Розповсюдження ППД здійснювалося:
Словесно:
- На засіданні педагогічної ради школи
- На засіданні РМО вчителів фізики
Наочно:
- Презентація
- Методичні рекомендації
- Проект «Фізика в школі»: Позаурочна робота з фізики. -X.: Вид. група. «Основа», 2007. -208с
- Фізика та екологічні проблеми нашого села. Метод проектів на уроках фізики//Фізика в школах України. - 2010.-№5(153).- с.32
Опис змісту досвіду:
В основу методу проектів покладена спрямованість на досягнення результату. Який можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практиці. Щоб домогтися такого результату, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, залучаючи для цієї мети знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. При підготовці проекту доцільно використовувати технологію співробітництва, що дозволяє всім учасникам проекту повноцінно осмислити і засвоїти навчальний матеріал, додаткову інформацію, а головне – навчитися працювати спільно і самостійно.
Метод проектів і навчання у співробітництві здобуває все більшого поширення в зв’язку з тим, що в нинішніх умовах постає необхідність не стільки передавати учням знання, скільки навчити їх здобувати ці знання самостійно, уміти користуватись одержаними результатами для рішення нових пізнавальних і практичних задач.
Провідне місце серед методів, виявлених в арсеналі світової й вітчизняної педагогічної практики, належить сьогодні методу проектів, що лежить в основі концепції компетентнісно-орієнтованої освіти. В основу методу проектів покладена ідея про спрямованість навчально-пізнавальної діяльності школярів на результат, що виходить при розв'язанні тієї або іншої практично або теоретично значущої проблеми. Зовнішній результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Внутрішній результат — досвід діяльності — стає безцінним надбанням учня, поєднуючи в собі знання й уміння. Слід враховувати, що проекти можуть бути різними. Можна виділити такі типи проектів:
• дослідницькі;
• літературно-творчі;
• інформаційні;
• практичні.
За кількістю учасників проекти можуть бути:
• індивідуальні;
• парні;
• групові.
За тривалістю використання проекти можуть бути:
• короткотривалими (1-2 уроки);
• середньотривалими (від тижня до місяця);
• довгостроковими (від місяця до кількох місяців).
Організація методу проектів з використанням мультимедійних технологій дозволяє передати учням не тільки суму знань, але й навчити їх одержувати ці знання самостійно за допомогою мережі Інтернет. Учні в процесі роботи здобувають комунікативні вміння й навички ставити мету, досліджувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати. Вони вчаться інтегрувати знання з різних галузей для дослідження порушених ними проблем в обраних тематичних проектах.
Для роботи з мультимедійними проектами учні повинні:
• знати й володіти дослідницькими методами (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір й обробка даних, пояснення отриманих результатів, висування нових проблем і гіпотез);
• володіти комп'ютером.
Працюючи над проектами на уроках інформатики, фізики, заняттях гуртка, учні самостійно обирають тему, складають план роботи, виконують дослідження, обраховують результати, оформляють їх. Заключним етапом проекту, як правило, є його презентація або публікація в пресі. Окрім глибоких знань з предмету, діти проявляють творчу активність оформленні проекту. Я пропоную своїм учням наприкінці кожної теми розробити й захистити свій проект. Як правило, це презентація. Протягом минулого навчального року учні 9—11-х класів працювали над проектами з фізики та інформатики: «Фізичні явища», «Фізичні тіла», "Фізика та екологічні проблеми нашого села" - 7 кл, «Теплові явища» - 8 кл, «Закони Ньютона», «Застосування законів Ньютона», «Сили в природі», — 9 кл.; «Виготовлення матеріалів із заданими властивостями», «Основи термодинаміки» — 10 кл.; «Електромагнітні коливання», «Електромагнітні хвилі» — 11 кл. та інші. Проектна діяльність старшокласників у системі уроків та в позаурочній діяльності створює можливості для самореалізації особистості у творчій діяльності , сприяє набуттю навчальної компетентності, якісно готує до професійного майбутнього.
Інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики
Комп’ютер, безперечно, дуже полегшує роботу вчителя, в деякій мірі його заміняє. Але, як би не подобалося учням працювати з ПК, вчитель завжди має пам’ятати, що він не лише повинен надати учневі міцні знання, а й зберегти його здоров’я. Тому використовуючи в своїй роботі комп’ютер, необхідно дотримуватись техніки безпеки життєдіяльності, враховувати вікові особливості дітей, планувати свою роботу так, щоб навантаження відповідало санітарним вимогам. Кожного разу проводити інструктажі з ТБ, нагадуючи правила безпечного користування комп’ютером.
Доцільно користуватись комп’ютером лише на одному з етапів уроку.
І. Формулювання теми мети та завдань уроку - використовується мультимедійна дошка, за її відсутності – комп’ютер вчителя, в редакторі Power Point на яскравому фоні записується тема та мета уроку. Має набагато естетичніший та привабливіший вигляд, ніж просто запис на дошці.
ІІ Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок. Для перевірки знань учнів використовую контрольно-діагностичну систему TEST-W Шестопалова Є.А., що призначена для перевірки знань тестуванням на комп'ютері. Нещодавно з’явилась нова версія цієї програми TEST-W 2, в якій більш широкі можливості використовувати формули у звичному для дітей вигляді, малюнки та схеми. Контрольно-діагностичні системи TEST-W та TEST-W2 дозволяють вибрати рівень складності завдань, час виконання тесту, забезпечують повне виключення ручної перевірки учнівських робіт, а отже, і ліквідацію всіх механізмів необ'єктивності «людського фактора». Покрокова оцінка виконання кожного завдання здійснюється на спеціальній діаграмі, де фіксується отриманий бал та відсоток виконання завдань, що безумовно стимулює діяльність учнів. Працюючи в TEST-W2, учень повинен зареєструватися, вказавши своє прізвище та клас, по завершенні роботи програма формує файл Result, в якому зберігаються дані про учня і його результати роботи. В кінці уроку вчитель переглядає цей файл і виставляє оцінки до класного журналу. Впровадження комп’ютерного тестування дозволяє проводити контроль знань учнів при завершенні вивчення теми або розділу, проведення атестації в кінці семестру або навчального року, розділивши завдання на теоретичні, що перевіряються контрольно-діагностичною системою, та практичні – розв’язування задач.
Тестування має досить міцну підставу для свого розвитку: інформаційні системи й технології, сучасні методи прийняття й аналізу рішень, соціальне замовлення й мотивація на оцінювання загальнодержавних вимог навчання і якості знань, необхідність об'єктивної оц1нки знань учнів, розвиток засобів самонавчання й самовиховання, актуальність інтегрування у світові освітні структури.
Вивчення нового матеріалу може здійснюватися за допомогою прикладного програмного забезпечення, зокрема таких програм, як "Бібліотека електронних наочностей", "Віртуальна фізична лабораторія". Яскраві ілюстрації, фото та відео матеріали, теоретичні дані, простий і зрозумілий інтерфейс програм допомагають вчителеві урізноманітнити урок, активізувати роботу учнів, сприяти розвитку інтересу до вивчення фізики. А також, що дуже важливо йти в ногу з технічним прогресом та вимогами часу.
Складні процеси в економіці країни призвели до того, що останні 15 років в школі не оновлювалася матеріально-технічна база фізичного кабінету. Нічим показати дослід, провести лабораторну роботу чи фізичний практикум. Використання програмного забезпечення дає змогу вчителю фізики навіть при повній відсутності демонстраційного матеріалу повноцінно викладати матеріал. "Віртуальна фізична лабораторія" – включає повний опис лабораторної роботи, який можна перетворити на текстовий документ і роздрукувати, відео ролик з демонстрацією експерименту, контрольні запитання, файл в якому учні можуть провести віртуальне дослідження.
Знання з фізики лише тоді закріплюються у свідомості учня, коли він неодноразово застосовує їх у практичній діяльності, при розв’язуванні задач. Систематичне застосування загальних правил і принципів при розв’язуванні типових задач формує в учнів навички розумової діяльності. Розв'язування задач сприяє глибокому та міцному засвоєнню навчального матеріалу, конкретизації знань, застосуванню теорії на практиці, а крім того, є засобом виховання, дозволяє здійснювати повторення, систематизацію і контроль знань учнів. Крім того, вміле використання задач із фізики, формує дослідницький стиль і розумову діяльність.
Розв'язування творчих задач — це нелегка праця, яка потребує великого напруження сил; це чутливий барометр, за яким вчитель може постійно стежити за успіхами і настроєм учнів, ефективністю розвивального навчання. Допомогти учневі сформувати вміння оперувати своїми знаннями при розв’язуванні задач - це значний крок в розвитку його інтелектуальних здібностей. Подолати труднощі у навчанні з розв’язування задач допомагає використання "Електронних задачників", в яких зібрані різноманітні за змістом та рівнем складності задачі, що сприяють усвідомленню вивченого матеріалу, показують характер вивчених тем, розвивають спостережливість, розширюють світогляд учня.
Для закріплення та узагальнення вивченого матеріалу пропоную учням створити комп’ютерну презентацію в редакторах Power Point або Windows Movie Maker. Працюючи з підручником, учні вчаться вибирати головне, складати план розповіді. Якщо дозволяє технічна база кабінету, робота відразу проводиться за комп’ютером. Як показує досвід, навіть учні з середнім рівнем досягнень швидко справляються з роботою. Згодом цей матеріал використовується вчителем для викладання нового матеріалу в іншому класі. Такий вид роботи можна впроваджувати як в класі, так і вдома.
Таким чином, використання інформаційно- комунікаційних технологій на різних етапах уроку сприяє підвищенню ефективності навчального процесу, дає можливість поставити на перше місце не оцінку, а знання дитини.
Незаперечно, що будь-яка технологія навчання має свої переваги й свої вади. Перевага форми навчання з комп'ютерною технікою у тому, що під час уроку не має сторонніх чи байдужих учнів — усі працюють із найбільшою для свого рівня віддачею. Ця система роботи спрямована передусім на розкриття здібностей кожної дитини, на можливість самовираження безпосередньо в процесі навчання, і досягнення найвищих результатів відповідно до своїх розумових здібностей
|