Звичайно, усі розуміють, що фізика - це один із найскладніших предметів у школі, оскільки потребує від учнів постійних розумових зусиль, абстрактного і логічного мислення, глибоких знань з математики, хімії, біології. Протягом багатьох років я намагаюся, щоб учні, які прийшли до мене на урок, зрозуміли, що вивчаючи фізику, ми пізнає¬мо світ, навчаємося думати, виділяти головне, критично ставитися до різних аргументів, намагаємося висувати гіпотези, перевіряти їх на практиці, розв'язувати різноманітні задачі. Головна умова успішного розв'язування учнями задач - знання формул, фізичних закономірностей, вміння застосовувати ці знання на практиці. Велику роль у розвитку цих ключових компетентностей може ві¬діграти оформлення кабінету. Адже недарма говорять: "Вдома і стіни допомагають". Я намагаюсь зробити так, щоб ця допомога була якомога ефективнішою. Стіни мого кабінету покриті "наскельними розписами" -малюнками, на яких зображено різноманітні фізичні явища та формули, які можна використовувати для опису цих явищ. Вислови великих фізиків Е.Роджерса "ФІЗИКА-ЦЕ НАУКА РОЗУМІТИ ПРИРОДУ" та Е.Резерфорда "ВСІ НАУКИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА ФІЗИКУ ТА КОЛЕКЦІЮВАННЯ МАРОК" доводять важливість фізики, як науки, вказують її місце серед інших наук. Як правило, на першому уроці в 7 класі разом з учнями розгля¬даючи ці малюнки, знаходимо відповідь на питання "Що вивчає фізика". Зазвичай діти виявляються враженими глибиною та можливостями фізики як науки. Використовуючи різні фрагменти, можна створювати різні проблемні ситуації, складати та розв'язувати задачі з тем: "Кінематика", "Сили в природі", "Закони збереження", "Коливання", "Хвилі", "Основи термодинаміки", "Види випромінювань" та інші. Кожного разу, заходячи до кабінету, учні бачать перед собою формули, що дозволяє краще їх запам’ятати, підключаючи зорову пам’ять. Дев’ятикласники мають змогу порівняти формули, що описують прямолінійний рівномірний та нерівномірний рухи, розгляну ти рух тіла під дією сили тяжіння, рух тіла, кинутого під кутом до горизонту, тут же розглянувши його застосування та всі нюанси, пов’язані з законом Бернуллі, реактивний рух. Використовуючи ці малюнки, можна простежити зв’язок між фізикою та літературою: ілюстрація до байки Глібова "Лебідь, Рак та Щука" допомагає краще зрозуміти та запам’ятати закони Ньютона та правила додавання сил. Казка про двох бичків дає змогу розглянути третій закон_Ньютона, при цьому відразу пригадуються такі прислів’я, як "Що посієш, те і пожнеш", "Как аукнется, так и откликнется", "Посієш вітер, пожнеш бурю", тощо. Восьмикласники можуть повторювати формули нагрівання, горіння, плавлення та випаровування, розглядати такі процеси та їх застосування, вивчати види кристалічних решіток та взаємодію електричних зарядів. На сонячних промінчиках зображена шкала електромагнітних випромінювань, показано заломлення та відбивання світлових променів, веселку, що виникає внаслідок дисперсії світла. Учні 10 класу зможуть запам'ятати різницю між анодом та аніоном, катодом та катіоном, повторити закони термодинаміки. Користуючись цим матеріалом, можна розв'язувати такі задачі: 1. Які тіла рухаються рівномірно? 2.Знайдіть тіла, що рухаються нерівномірно. 3.Наведіть приклади прямолінійного руху. 4.Які тіла рухаються криволінійно? 5.Бджілка під час польоту за 10с виконує 200 рухів крильцями. Знайдіть частоту та період. 6.Білка,щоб дістати грибок, стрибнула з вітки. Скільки часу вона рухалась, якщо початкова швидкість дорівнювала нулю? З якою початковою швидкістю вона має рухатись, щоб дістатись до нього вдвічі швидшє? Щоб повернутись на вітку, затративши стільки ж часу? Чим точніше можна виміряти відстань від вітки до грибка - лінійкою з ціною поділки Ісм, чи Імм? 7.Який з папуг першим досягне землі у вільному падінні? 8.3 якою початковою швидкістю треба рухатись більшому папузі, щоб приземлитись одночасно з меншим? 9.Яка з бджілок першою сяде на свою квітку? 1О. Запишіть число у стандартному вигляді: 2см, 4ц,5Мм,5мм,6Тм,50нФ ,... 11. Що Буде з віткою, на якій сидить білочка, якщо вона з неї зістрибне? 12.Гриб знаходиться в стані спокою. До якого з рухів належить цей стан? ІЗ. Який рух здійснює кульбаба? Які фізичні величини використовуються для описання такого руху? 14.Який рух здійснює "літаюча тарілка"? Чому з-під неї виривається полум’я? лежить напрям руху "тарілки" від напряму руху полум’я? Як збільшити її швидкість? Які тіла рухаються таким чином? Чому виникає необхідність у створенні реактивних двигунів, де вони використовуються? 15.Чому мильні бульбашки рухаються вгору? 16.Чому на бульбашці можна спостерігати різнокольорові смужки? 17.Які кольори можна спостерігати на бульбашці? 18.Як змінюється розмір мильної бульбашки від висоти підйому? 19. Мавпенята поливають квіти. Що треба зробити, щоб струмінь води дістав до найдальшого куточку клумби? Порахуйте висоту підйо¬му води та дальність польоту, якщо початкова, швидкість, з якою витікає вода 10 м/с, а кут нахилу струменя ЗО! як залежить швидкість витікання води від площі поперечного перерізу труб¬ки? 20.Як ви розумієте слово "взаємодія"? Що відбудеться, якщо козенята рухатимуться, не змінюючи свою швидкість? Як ви розумієте вислів: "Дія дорівнює протидії"? Що зміниться, якщо козенята мати¬муть різні маси? 21.Куди рухатиметься візок? 22.Чи зміниться щось, якщо візок Буде порожнім? 23.На колесі різка сидить муха. Зобразіть траєкторію її руху. Який це рух? Чи відрізняється він від руху візка? 24.Куди рухатиметься візок, якщо на допомогу Лебедю, Раку та Щуці прийде ще один Рак? Щука? Лебідь? 25.Чому підстрибує дідусь? Яка з відомих вам сил може привести до такого результату? 26.Чим відрізняється теплове випромінювання від інших? 27.Чому сонячний промінчик змінює напрям, потрапляючи на якусь поверхню? Як називається це явище? Що ви можете сказати про кут падіння та кут відбивання? Що таке заломлення світла? Як зобразити заломлений промінь? 28.Якщо вважати жабенят зарядженими частинками, то який вони мають заряд? 29.Чи можна вважати рух змії хвилею? Як виміряти довжину такої хвилі? Вона повздовжня чи поперечна? ЗО. Якщо розглянути змію як графік коливального руху, які це коливання? Знайдіть амплітуду, період, частоту, циклічну частоту коливань. Чим відрізняються затухаючі коливання від незатухаючих? Що таке вимушені коливання? Умови виникнення резонансу? В яких випадках це явище приносить шкоду? Наведіть приклади. ЗІ. На променях сонечка зображено види електромагнітних випромінювань. Яке з них мас найбільшу енергію? частоту? довжину хвилі? 32.Дайте характеристику кожному випромінюванню. 33.Чому випромінювання, що лежить на шкалі електромагнітних випромінювань перед видимим називається інфрачервоним? 34. Що ви знаєте про інфрачервоне випромінювання? 35. Де застосовується інфрачервоне випромінювання? Зб. Чому ультрафіолетове випромінювання має таку назву? 37.Що ви про нього знаєте? 38.Де застосовується ультрафіолетове випромінювання? 39.Яке випромінювання мас більшу проникну здатність -рентгенівське, чи гама - випромінювання? 40.Які властивості видимого випромінювання вам відомі? 41.Від чого залежить колір світлового променя? 42.Промінь якого кольору мас найбільшу довжину хвилі? частоту? енергію? 43.Яке випромінювання використовується для дезинфекції приміщень? 44.3а допомогою якого випромінювання можна знищити ракові пухлини? 45.Як розміщення атомів в речовині впливає на властивості? 46.Назвіть тіла, на які діє виштовхувальна сила 47.Порівняйте виштовхувальні сили, що діють на човен та повітряну кулю. 48.Як визначити вантажопідйомність судна? 49.Що таке ватерлінія? 50.Що станеться з судном, якщо воно опуститься нижче ватерлінії? 51.Напишіть рівняння теплового балансу для випадку, зображеного на малюнку 52.Скільки часу падатиме з дерева хлопчик, якщо висота дерева З м? Чи зміниться щось, якщо парасольку закрити? 5З.Який рух називається вільним падінням? 54. Чим відрізняється політ метелика від польоту хлопчика? 55.Яка сила дозволяє хлопчику робити зарядку? 56.Які зміни енергії відбуваються в цих випадках? Таким чином, в наш складний час, коли матеріальна база фізичного кабінету не оновлювалась близько двадцяти років, коли в учнів змінюються пріоритети і різко знижується інтерес до навчання, вважаю, що оформляючи свій кабінет ,я, по-перше, викликаю в учнів цікавість, по-друге, розкриваю зв’язок між навколишнім світом та фізикою, як наукою, що цей світ вивчає, по-третє, розвиваю спостережливість, вміння аналізувати. Різноманітні типи запитань, що виникають при розгляданні малюнків на стінах фізичного кабінету, стимулюють розумову діяльність учнів, вимагають від них творчого мислення та висловлення своїх поглядів, приводять до встановлення причинно-наслідкових зв’язків, що допомагають створити цілісну картину світу. ЛІТЕРАТУРА І.Коршак Є.В.,Ляшєнко Л.І.,Савченко В.Ф.Фізика,7кл.-К:Перун,2002. 2.Коршак О.В.,Ляшенко Л.І.,Савченко В,Ф.Фізика,8кл.-К.Перун,2002. 3.Сергеев А.В.Наблюдения учащихся при изучении физики на второй ступени обучения: Пособие для учителя.-Киев:Рад.шк.,1988.-І76с.
|