Статистика |
---|
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
|
Каталог файлів
У пошуках нових підходів до викладання фізики.
| 03.12.2015, 18:34 |
Використання комп’ютерних програм (Оріt, Test, Віртуальна фізична лабораторія) створює умови для розвитку творчих здібностей учнів, дає можливість проілюструвати матеріал уроку, створити модель фізичного явища, провести лабораторну роботу, навіть якщо відсутні необхідні прилади. Мій досвід використання комп'ютера на уроках фізики показав, що комп'ютер допомагає підготувати завдання для відповідного рівня навчальних здібностей, темпу навчання й стилю кожного учня. Комп'ютер відкриває нові шляхи в розвитку мислення, надаючи чудові можливості для активного навчання. За допомогою комп'ютера проведення уроків, вправ, контрольних і лабораторних робіт стає цікавим, а величезний потік інформації — легкодоступним. Використання комп'ютера на уроках фізики допомагає реалізувати принцип особистої зацікавленості учня в засвоєнні матеріалу й багато інших принципів розвиваючого навчання.
Провідне місце серед методів, виявлених в арсеналі світової й вітчизняної педагогічної практики, належить сьогодні методу проектів, що лежить в основі концепції компетентнісно-орієнтованої освіти. В основу методу проектів покладена ідея про спрямованість навчально-пізнавальної діяльності школярів на результат, що виходить при розв'язанні тієї або іншої практично або теоретично значущої проблеми. Зовнішній результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній
діяльності. Внутрішній результат — досвід діяльності — стає безцінним надбанням учня, поєднуючи в собі знання й уміння. Слід враховувати, що проекти можуть бути різними. Можна виділити такі типи проектів:
• дослідницькі;
• літературно-творчі;
• інформаційні;
• практичні.
За кількістю учасників проекти можуть бути:
• індивідуальні;
• парні;
• групові.
За тривалістю використання проекти можуть бути:
• короткотривалими (1-2 уроки);
• середньотривалими (від тижня до місяця);
• довгостроковими (від місяця до кількох місяців).
Організація методу проектів з використанням мультимедійних технологій дозволяє передати учням не тільки суму знань, але й навчити їх одержувати ці знання самостійно за допомогою мережі Інтернет. Учні в процесі роботи здобувають комунікативні вміння й навички ставити мету, досліджувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати. Вони вчаться інтегрувати знання з різних галузей для дослідження порушених ними проблем в обраних тематичних проектах.
Для роботи з мультимедійними проектами учні повинні:
• знати й володіти дослідницькими методами (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір й обробка даних, пояснення отриманих результатів, висування нових проблем і гіпотез);
• володіти комп'ютером.
Такий новий вид діяльності мої учні прийняли з ентузіазмом. Я пропоную своїм учням наприкінці кожної теми розробити й захистити свій проект. Як правило, це презентація. Протягом першого семестру учні 9—11-х класів створили кілька
презентацій: «Фізичні явища», «Фізичні тіла» - 7 кл, «Теплові явища» - 8 кл, «Закони Ньютона», «Застосування законів Ньютона», «Сили в природі», — 9 кл.; «Виготовлення матеріалів із заданими властивостями», «Основи термодинаміки» — 10 кл.; «Електромагнітні коливання», «Електромагнітні хвилі» — 11 кл.(Додаток 1)
Але найбільш цікавим і важливим виявився проект «Фізика в школі», над яким учні 7-11 класів працювали три місяці. Необхідно було виявити основні фізичні закономірності, що мають місце в шкільних стінах, знайти застосування фізичних законів у повсякденному шкільному житті. Робота проводилася за розділами: "Механіка", "Сили", "Будова речовини", "Електричні явища", "Оптика". Презентувався проект на шкільному вечорі, до кожного розділу було складено пісні, виконано таблиці та діаграми.(Додаток 2)
Робота над проектами дозволяє виявити обдарованих дітей, сприяти розвитку їх здібностей, морального і духовного потенціалу, творчої ін¬дивідуальності , формувати інтелектуальну еліту суспільства.
Концепція розвивального навчання не є новою її ідеї та принципи формувалися протягом століть і випливають із педагогічної практики.
Основною метою розвивального навчання є розвиток учня, формування його особистості та інтелекту. Основою цього процесу є самостійна пізнавальна діяльність учня. Роль учителя не зводиться до механічного передаван¬ня та пропагування знань. Вона охоплює значно шир¬ше поле діяльності. Бо вчителеві слід так підібрати завдання, організувати різноманітну самостійну пошукову, і пізнавальну та творчу діяльність учнів у групах та індивідуально, щоб зацікавити учнів, пробудити в них бажан¬ня працювати активно. Вчитель при цьому виконує роль консультанта, забезпечує цілеспрямований мотив навчання та комфортний психологічний клімат уроку. Функція педагога не обмежується повідомленням знань, вона підноситься до формування Людини.
Що ж може розвивати у своїх уч¬нів на заняттях учитель-фізик? Найкоротшу відповідь можна сформулювати так: мислення, освітні, комунікативні та моральні ідеали, естетичні уявлення. Найбільш близькими до навчального предмета «фізика» є перші два аспекти. Найважливішим завданням навчання є формування мислення, здатності відкривати нові
зв'язки, знаходити шляхи розв'язку задач за допомогою активізації розумових операцій. Тому слід пропонувати спе¬ціальні завдання, конструювати уроки, дотримуючись принципів розвивального навчання. Найважливіши¬ми з них є такі:
• навчальний процес повинен викликати особисте за¬цікавлення учня у засвоєнні матеріалу;
• при розробці змісту занять слід проектувати навчальний процес так, щоб учень розв'язував завдання та пробле¬ми, спираючись на зону свого актуального розвитку; при цьому вони не повинні орієнтуватись на відтворення. Учень має висувати гіпотези, перевіряти їх, ( звертатися до додаткової літератури, використовувати свої спостереження, дослідження, виносити питання на колективне обговорення, консультуватися;
• для ефективного розвитку учнів слід передбачити «си¬туацію успіху» для кожного з них, щоб учні мали змогу відчути себе переможцями, творцями, підкорювачами вершин;
• оцінювати не кінцевий результат, а процес його отримання, беручи до уваги прогрес кожного конкретного учня;
• передбачити, яким чином знання можуть потрапити
ззовні (колективне обговорення, диспут, окремі індивідуальні випереджаючі завдання).
Розв'язування олімпіадних задач є одним з найважливі¬ших видів роботи в практиці розвивального навчання. Вміння практично застосовувати знання — це показник обізнаності й міцності знань.
Розв'язування задач сприяє глибокому та міцному засвоєнню навчального матеріалу, конкретизації знань, застосуванню теорії на практиці, а крім того, є засобом виховання, дозволяє здійснювати повторення, систематизацію і контроль знань учнів. Крім того, вміле використання задач із фізики, формує дослідницький стиль і розумової діяльності.
Розв'язування творчих задач — це нелегка праця, яка потребує великого напруження сил; це чутливий барометр, за яким вчитель може постійно стежити за успіхами і настроєм учнів, ефективністю розвивального навчання.
Я намагаюсь максимально використовувати будь-які підручні засоби: оформлення
"наскельними розписами" стін кабінету (Додаток 3), навчальні посібники, зокрема "Тренувальні вправи" Татарчук Н.В. для 7-9 класів видавництва "Країна мрій", які вважаю дуже вдалими з точки зору оформлення , підбору задач різної складності.
Високий рівень знань з фізики дозволяє моїм учням не лише перемагати на олімпіадах, а і відповідно обирати майбутню професію. Серед випускників нашої школи є студенти фізичного факультету ХНУ ім.Каразіна, фізико-математичного факультету ХДПУ ім. Сковороди, різних факультетів ХПІ, які, знанаходячись на практиці в нашій школі, приймають активну участь у профорієнтаційній роботі, щоб надати дітям повну інформацію про навчальний заклад та обрану професію. (Додаток 4) Основним завданням сучасної освіти є всебічний розвиток дитини і мені приємно внести свій вклад у цей процес.
Література
1. АндреевА. Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика.-2005.-№4.
2. Современные подходы ккомпетентностно-ориентированному образованию: Материалы семинара / Под ред. А. В. Великановой.— М.: Профи, 2001.
3. Чуракова О. В. Ключевые компетенции как результат общего образования. Метод проектов в образовательном процессе. Дидактические материалы для обучения педагогов / Серия «Компетентностно-ориентированныйый подход к образованию: образовательные технологии.— Выш. 1.— М.: Профи, 2002.
4.Точієва С.О. Розвиток особистісного потенціалу учнів на уроках фізики // Фізика в школах України. – 2005.-№1,2, - с. 2-5.
5.Пахомова Н.Ю. Учебные проекты: методология поиска.//Учитель-№1. 2000 г. - с.41-45.
|
Категорія: Мої файли | Додав: kompotusold |
Переглядів: 488 | Завантажень: 0
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|