Тема: Проблеми сучасної електроенергетики та охорона навколишнього середовища
Мета: розглянути способи добування електроенергії, дослідити проблеми сучасної електроенергетики та охорони навколишнього середовища, розширювати кругозір учнів, формувати навчальну та ІКТ компетентність, виховувати любов до природи.
Тип проекту — міжпредметний (фізика, економіка, екологія); дослідницько-пошуковий, творчий, ігровий.
Мотивація: для життя людини необхідна енергія, джерела якої невпинно зменшуються.
Проблема: для того, щоб вижити, людству треба шукати інші джерела енергії – екологічно безпечні, з великим запасом ресурсів, використання яких не приносить великої шкоди планеті та людству. Лише вивчивши проблеми видобування, переробки та використання електричної енергії, можна вирішити проблему виживання людини на планеті Земля, застосування альтернативних видів палива та джерел енергії.
Сучасна енергетика використовує електроенергію, вироблену на атомних, гідроелектростанціях, теплоелектроцентралях, що спричиняє забруднення навколишнього середовища, відносно дорогу енергію, проблеми з її передаванням на великі відстані
Завдання проекту:
- Формування навичок роботи із різноманітними джерелами інформації – паперовими, електронними тощо;
- Оволодіння учнями різними способами діяльності – вміння порівнювати, виділення головного;
- Надання учням можливість набути досвіду самостійної пошукової діяльності.
Презентація проекту проводилась у формі ділової гри «Конференція у науково-дослідницькому інституті проблем енергетики», на якій було розглянуто наукові, економічні та екологічні проблеми .
Під час підготовки до конференції учні висували гіпотези, обговорювали методи дослідження, способи оформлення результатів, збирання, систематизації та аналізу отриманих даних, проводилося поточне обговорення отриманих результатів. Вчитель виступав у ролі організатора пізнавальної і дослідницької діяльності учнів.
Форма уроку—ділової гри сприяє кращому розвитку логіко-аналітичних здібностей учнів, їх винахідливості, а також дає можливість випробувати соціальні ролі та співвіднести їх з реальними життєвими ситуаціями.
Досягнення дидактичної мети відбувалось шляхом розв'язання учнями поставленої ними теоретичної проблеми, яка є значущою в дослідницькому і творчому плані, потребує від учасників інтегрованих знань і наукового пошуку для її розв'язання.
Використовувалась як індивідуальна, так і групова робота учасників проекту над власними дослідницькими задачами, які вони самостійно розподілили між собою. Практичним результатом є оформлення дослідження у вигляді комп’ютерних презентацій, захист своїх проектів під час виступів на конференції, вирішення поставленої проблеми шляхом прийняття спільних рішень. Все це має пізнавальну, теоретичну і практичну значущість, сприяє розвитку пізнавальних і дослідницьких умінь, комунікативних навичок учнів, підвищенню культури спілкування.
Після закінчення конференції учні самостійно оцінили ступінь досягнення ними очікуваних результатів, підбили підсумки, зробили висновки. Вони оцінювали не лише зміст вивченого, а й вдалість та ефективність вибору методів, прийомів і форм роботи, досягнення і роботу всього класу, окремих груп.
Учні залишились задоволеними результатами своєї творчої діяльності і висунули пропозиції щодо наступної проектної роботи.
Творча робота учнів (зібрання матеріалів в результаті творчо-пошукової роботи, досліджень учнів).
- Способи добування електроенергії:


- Проблеми сучасної енергетики.

- Альтернативні джерела енергії

Етапи оцінювання проектної діяльності
Основними етапами роботи над проектом є:
- підготовчий
- дослідницький
- підсумковий.
Відповідно оцінюватись має кожен із них. На етапі підготовки до роботи над проектом може оцінюватись: вдалий вибір теми проекту, обґрунтування актуальності проблем, що розглядаються проектом, активність учнів у ході обговорення основних напрямів роботи та методів дослідження в рамках окресленої тематики. На етапі реалізації проекту оцінюється хід формування матеріалів досліджень: щоденник дослідницької роботи, тези доповіді, чернетки висновків, підготовка ілюстрацій Оцінювання здійснюється під час проміжного обговорення отриманих даних . Бажано практикувати самооцінку та взаємооцінку роботи учнів. Підготовка до заключного етапу конкурсу (презентації проектів) є надзвичайно важливою для оцінювання проектної діяльності учнів. Вона включає: добір журі, підготовку критеріїв оцінки презентацій, підготовку матеріалів для журі (інструкцій, протоколів оцінювання), коротку нараду зі членами журі. Під час усних презентацій (захисту проектів) оцінювання виступів учнів здійснюється членами журі відповідно до протоколу.
Протокол оцінювання конкурсу проектів, творчих робіт, рефератів
№
з/п
|
Прізвище та ім’я учня
|
Оцінюється під час перевірки робіт
|
Відповідність темі, важливість проблем, науковість змісту
|
Список використаної літератури, достовірність першоджерел
|
Якість оформлення, грамотність
|
Обсяг роботи
|
Сума балів
|
-
|
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
|
|
|
Таким чином, сутність проектної технології полягає у стимулюванні інтересу учнів до певних проблем, розв'язання яких передбачає володіння визначеною сумою знань та через проектну діяльність — показ практичного застосування надбаних знань: від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання із прагматичними, дотримуючись відповідного їх балансу на кожному етапі виховання і навчання.
|